Każdy kto pisze jakąś pracę naukową powinien znać parę zasad dotyczących budowy tekstu, przypisów, umieć skomponować spis treści, a także wiedzieć jak napisać bibliografię. Tworząc pracę licencjacką, magisterską, dyplomową lub inny tekst naukowy zazwyczaj dostajemy wytyczne dotyczące poszczególnych części opracowania. Jednak są zasady, które są niezmienne. Kończąc swój dokument naukowy musimy wyszczególnić spis podręczników, książek, artykułów, stron internetowych, z których korzystaliśmy. Należy także podać nazwiska autorów, od jakich wykorzystaliśmy informacje potrzebne w naszej pracy. Tworząc bibliografię należy pamiętać o tym, aby wyszczególnione w niej pozycje były ułożone alfabetycznie. Można ja podzielić na grupy: książki i opracowania, artykuły, akty prawne itp.

Jak napisać bibliografię?

Jak napisać bibliografięOpisując szczegółowo pozycje znajdujące się w bibliografii należy zachować odpowiednią kolejność. Na początku trzeba wymieć imię i nazwisko autora danego opracowania. Możemy nie pisać całego imienia – wystarczy pierwsza litera. Kolejnym krokiem jest podanie tytułu pozycji. Należy sformułować go w identyczny sposób jaki jest w rzeczywistej formie. Jeśli dana publikacja posiada podtytuł, można go umieścić w bibliografii, jednak nie jest to wymogiem. Nie powinniśmy zapomnieć o wskazaniu tomu tytułu, jeśli taki posiada. Zaznaczamy to wpisując sama literę „t.” i numer tomu. Kolejno powinniśmy umieścić wydawcę danej pozycji. Jeśli książkę wydało kilka wydawnictw, umieszczamy nazwę pierwszego. Następnym krokiem jest napisanie miejsca wydania. W przypadku, gdy nie podano miejscowości – umieszczamy skrót b.m, co oznacza „bez miejscowości”. Na koniec opisu pozycji umieszczam rok wydania opracowania.

Tak opracowaną bibliografię możemy stworzyć ręcznie lub posłużyć się automatyczną funkcją różnych programów do pisania i edytowania tekstów. Aby ją sporządzić należy w opcjach programu odnaleźć zakładkę odwołania, a następnie ustawić tworzenie bibliografii. Tam trzeba dodać pozycję do ” tworzenia źródeł „. W opcjach musimy także określić styl tworzonego przez nas spisu.

Dlaczego bibliografia jest ważna?

Bibliografia jest ważnym elementem dokumentu. Recenzenci dzięki niej mają łatwiejszy dostęp do źródeł, z których student korzystał pisząc swoją pracę, a także możliwość skontrolowania czy nie nadużywał cytatów danego autora. Spis piśmiennictwa, które dostarczało nam informacji ma ogromny wpływ na wizerunek całej pracy. Stworzenie go sprawia czasem wiele trudności nawet doświadczonym publikantom, jednak jest on znaczącym elementem każdego dokumentu naukowego.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here